2022年6月15日星期三

快狗上市,真係要打車GOGO?睇下生意先再講

前稱GoGoVan的快狗打車GOGOX2246)招股招股書連結。有網友share一篇新聞,管理層說公司「非常接近盈利」。小薯一直很好奇,call客貨車可以call到上市,究竟盤生意係點玩,點解可以在香港打出一片天?今次又睇下招股文件,睇下佢盤數。先戴頭盔,今次不是很detail睇,主要是睇業務數據,財務數據反而輕輕帶過,所以很大機會,或幾可肯定不全面,只是分享一下一些黑人問號(還要是點列形式)。

 

先睇下市場及生意模式:

1.      Call客貨車呢盤生意,究竟分類入邊個市場?招股書話係網上同城物流市場。物流市場分為城際及同城市場,城際物流市場是指城市間運輸30公斤以上大噸位貨品的運輸市場,而同城物流市場是指同一城市內運輸30公斤以上大噸位貨品的運輸市場。同城物流服務的主要用戶包括大型企業、中小企業及個人托運人。企業托運人通常對專業物流服務有經常性需求,對服務質量有更高要求。

2.      咁個同城物流市場幾大先?招股書話,中國內地同城物流市場規模預計將繼續增至2026年的人民幣23,008億元,2022年至2026年的年複合增長率為11.3%。亞洲(不包括中國內地)市場預計於2026年將達到2,972億美元,2022年至2026年年複合增長率為6.4%,當中香港市場預計於2026年將達到63億美元,2022年至2026年年複合增長率為4.9%

3.      GOGOX主打平台,咁線上同城物流市場規模又點?招股書話,亞洲的線上物流平台滲透率由2017年的0.4%增至2021年的3.1%,並預計將繼續增至2026年的15.9%。按市場,中國平台滲透率預計由20212.9%,增至2026年的19.8%,市場規模2022年至2026年的年複合增長率為11.3%。亞洲(不包括中國內地)市場平台滲透率預計由20211.8%,增至2026年的8.8%,市場規模2022年至2026年的年複合增長率為46.0%。按2021年交易總額計,中國內地及香港合共約佔亞洲線上同城物流市場的71%

4.      講到市場咁吸引,GOGOX夠唔夠人砌先?睇招股書的業分析,戰場應該有中國、香港、新加坡、韓國、印度和其他東南亞國家。如果睇下數,2021年中國收入3.44億,貢獻公司整體收入52%,中國應該係主戰場,不過現在不等於未來,未來係點?下文再睇。2021年中國最大playerLalamove52.8%市佔,第二係滴滴貨貨,佔5.5%,第三先到GOGOX3.2%。問題係,GOGOX市佔由2020年的5.5%,跌到20219月的3.4%,再跌到202112月的3.2%;排名由原來二位,被滴滴貨運反超前,跌到第三位。咁香港?2021年香港最大player就係GOGOX50.9%市佔,第二就係市佔18.5%Lalamove。同樣,GOGOX市佔由2020年的52.8%跌到2021年的50.9%,而Lalamove則由2020年的16.6%升到2021年的18.5%。明顯兩間係打餐死,仲要GOGOX係處於下把位。

5.      唔只講市場,咁GOGOX點賺錢先?GOGOX收入分開三個部份:平台服務(主要係散客及中小企call車,收佣金,即係B2C)、企業服務(主要係中小企及大公司指定服務,直接同客收運費,然後再向司機出糧,即係B2B,客戶主要係超市、餐廳、建材供應商、傢具零售商、社區團購平台、電子商務平台及政府組織),及增值服務(油卡、保養及維修等)。以2021年總收入6.6億人民幣計,平台佔39%、企業佔56%、增值佔5%20182021年期間,五大客戶的收入佔相應期間的總收入的30.3%21.0%20.2%17.9%,而單一最大客戶產生的收入佔相應期間的總收入的9.5%7.8%7.0%6.2%2021年第三大客戶(佔3.6%入)背景是香港政府擁有的實體,主要業務包括郵遞及物流,咁應該係香港郵政,而第一大係經營傢具用品既新加坡私營公司,第五大係阿里巴巴既聯屬人士。不過就咁睇,收入都分散。

6.      仲有個問題,講完客,咁供應商呢?公司既供應商主要包括派遣司機既人力資源機構及車隊運營商。20182021年期間,五大供應商的採購額佔相應期間的總收入成本的47.4%38.8%25.0%22.2%,而來自我們單一最大供應商的採購額佔相應期間的總收入成本的21.5%17.8%13.0%8.7%。睇呢個百份比,講到個平能幾威威到好,其實最後都係人力生意而咁大佔比,議價能力都唔知高唔高,隨時外包個價仲要比有按住搶

 

而家再睇下盤數,先俾大家睇下基本數字:

1.      先睇底數,無論係EBITDA定純利,仲係輸緊錢,特別2021年虧損更加擴大,EBITDA Margin高達43%!經營現金流同自己現金流,依然流血不止。小薯真的不太明白,何來「非常接近盈利」的信心?

2.      再睇Top line既收入,2018年至2020年,分別錄4.5億、5.5億、5.3億,去到2021年,全年錄6.6億,按年有25%增長。對比返GMVTake rate係有所上升,由2018年的13%升至2021年的25%。這個情況就好有趣,為何會出現增收不增利呢?

3.      上面講過,平台服務收入主要靠抽佣。原來過去幾年抽佣率係有提升(看下圖),that’s why收入有增長。但係,市場競爭大,又要以獎勵回饋司機跟用戶(而呢堆回饋就放係毛利以下既銷售及營銷開支),咁樣2021年淨抽佣比率就只有2.6%,仲有平均每單GMV就下跌,呢到都會減低營運效率。睇抽佣率跟淨抽佣率,證明中國市場真係好睇唔好食,所以做中國物流市場好難賺錢(大家又睇唔睇其他既野呢?),公司給用既獎勵,2021年比2020多出近6倍相反,海外市場(包括香港、新加坡、韓國和其他國家)仲好做。


4.      不過,睇下公司分業務同地區既收入分佈同趨勢。中國有八成收入係B2C生意,做散客生意。大家都係老散,都知道都係睇價食飯,唔通同你講感情咩!同埋,呢D平台中國少咩?End up會點,咪就係燒錢去玩!相反,好搵DB2B生意,70%就係海外客。睇到呢到,就知道未來公司想行:1) 攻打B2B市場;2) 攻打海外客。不過,雖然目前GOGOX既海外市場都係香港,但香港2021年市場規模都係得50億美元(即係大約330億人仔),到2026年都係得65億美元:但不包新加坡既東南亞地區2021年市場規模已經386億美元,印度亦接近350億美元。因此,未來GOGOX個主戰場唔係中國,而係東南亞及印度這兩個地區,仲要唔係B2C,係B2B。主要對手就係Lalamove呢個死對頭,問題GOGOX可唔可以複製到香港經驗(大家又睇唔睇其他既野呢?)。



5.      其點解會咁做,睇下以下營運數據就明,小薯就不解釋了!

6.      GOGOX已經預告要繼續投資爭地盤,而IPO所集得既資金,40%用於擴大用戶基礎及提升品牌知名度,20%用於在海外市場尋求戰略聯盟、投資及收購,都睇到公司既戰略方向。同時,亦都以預視,用戶獎勵跟賣廣告既燒錢行動未完。

7.      最最最重要,就係公司相信往後三年的收入會有增長,但亦預告往後三年(20222024年)依然見紅Again,哪裡來「非常接近盈利」的信心?

8.      好了,咁如果GOGOX想成功,有D咩關鍵?1) 東亞南市場既發展,問題香港成功不等於東亞南會成功,本身當地都有地頭蟲,Lalamove甚至已經入左場;2)將網上滲透率提高,上面講既場增長,好大程度取決於網上滲透率;3) 變現能力,中國淨抽佣比率就只有2.6%,真係雞肋,但又唔可以唔要,咁問題就係點樣提高變現能力和增值服務;和4) 提高運營效率,可唔可以提高外包服務價能力?提升物流效率以提高B2B業務既margin?銷售及營銷可唔可以減少?

9.      執筆時,Grab市值94.1億美元,Uber市值414億美元,LaLaMove 2021年時值超過100信美元,不過全部都已經在海外插哂旗。公司預計全球發售完成後,公司市值約132.33億港元(~17億美元),咁你又覺得唔值?

 

最後,再多戴次頭盔,今次真係主要是睇業務數據,睇下GOGOX盤生意點玩,財務數據沒有深究,所以肯定不全面,千祈唔好當作投資建議。

6 則留言:

  1. 都睇左幾個唔同既地方寫文,覺得都係小薯分析既角度最好,我自己睇完都覺得呢盤生意既護城河近乎無,競爭又大,仲未係可見既未來都未賺到錢,感覺都係困難重重

    回覆刪除
    回覆
    1. 小薯都是快看招股書,不過表面看,興趣不大。

      刪除
  2. 多謝分析,正常唔會抽。

    回覆刪除
  3. Winner takes all情況下, 佢前境都係吾明朗, 我諗都係good水而已

    回覆刪除
    回覆
    1. 咁capital market的存在目的就是集資,問題是你受唔受~~笑

      刪除

拼多多市值超阿里,大衛真的打贏哥利亞?

前 陣 子 拼多多的市值超過阿里的市值,連馬老師(阿里人會叫馬雲做馬老師)都在內網發信定軍心,恭賀拼多多的成功。 先講一些基本數據,2023年三季度,阿里的收入為2247.90億元,按年增長9%; 拼多多收入為688.40億元,按年增長94%。從收入看,阿里第三季超過拼多多3倍。...